Header image.

Casatoria - Osho, Walsch...si eu


Am dat recent peste un text interesant – un discurs al lui Osho despre relatii si casatorie. Asa ca m-am gandit sa scriu si eu un scurt punct de vedere despre asta  (mai catre final :)

Textul este aici – "De ce este atat de dificila prietenia dintre barbati si femei ? De ce exista aceasta relatie urata intre un barbat si o femeie ?"

Inainte de a citi mai departe, poate ar fi indicat sa parcurgeti textul de la acest link. Osho explica foarte pertinent cateva cauze care duc la o relatie de multa ori plina de nefericire.

Urmatoarele fragmente (ce se refera tot la casatorie) sunt preluate din "Conversatii cu Dumnezeu – vol 3" de N.D. Walsch. Extrem de profunde si actuale…

"Majoritatea oamenilor suporta greu casnicia si nu le place efectul pe care aceasta il are asupra lor. Statisticile mondiale asupra divorturilor dovedesc acest lucru.

Oamenii prefera casatoria, desi stiu ca este dificil, deoarece casatoria a fost unicul mod prin care ati gandit ca puteti aduce vesnicia, eternitatea in experientele voastre legate de dragoste. A fost singurul mod prin care o femeie isi avea garantat sprijinul si supravietuirea si singurul mod prin care un barbat putea sa garanteze disponibilitate constanta in privinta sexului si companiei.

Prin urmare, s-a creat o conventie sociala. S-a stabilit un targ. Tu imi dai asta si eu iti dau aia. In aceasta privinta, totul semana foarte mult cu o afacere. Se facea un contract - si intrucat ambele parti aveau nevoie de o intarire a acestui contract, sa spus ca el este un  ‘pact sfant’ cu Dumnezeu  - care-i va pedepsi pe cei ce-l incalca.

Mai tarziu, cand treaba asta n-a mai tinut, ati creat legi facute de om pentru a-l intari. Dar nici macar asta n-a tinut. Nici asa numitele legi ale lui Dumenzeu si nici legile omului nu au putut sa-i opreasca pe oameni de la a-si incalca juramintele maritale, Deoarece aceste juraminte, in modul cum au fost construite, se impotrivesc singurei legi care conteaza. Legea naturala.

Va e atat de teama sa traiti  - atat de teama de viata insasi – incat ati renuntat la insasi natura fiintei vostre (care este iubire neingradita, eterna si libera) in schimbul sigurantei. Institutia numita casatorie este incercarea de a crea siguranta – dar ea este acum mai mult un concept social artificial construit sa guverneze comportamentul unuia fata de celalalt.

Casatoria este in realitate afirmarea suprema a dragostei – dar in modul in care este construita, ea este acum afirmarea suprema a fricii. Numai atunci cand casnicia va permite sa fiti neingraditi, eterni si liberi in dragostea vostra ea reprezinta afirmarea suprema a dragostei.

Asa cum stau lucrurile acum, va casatoriti facand un efort de a va reduce dragostea la nivelul unei promisiuni sau a unei garantii. Casatoria este un efort de a garanta ca ‘ceea ce este stabilit’ acum, va fi asa pentru totdeauna. Daca nu ati fi avut nevoie de aceasta garantie, n-ati fi avut nevoie de casatorie.

Si cum folositi aceasta garantie ? In primul rand, ca un mijloc de a crea siguranta (in loc de a crea siguranta din ceea ce se afla in interiorul vostru) ; si in al doilea rand, daca siguranta nu se instaureaza pentru totdeauna, ca pe un mijloc de a va pedepsi unul pe altul, intrucat promisiunile maritale care au fost incalcate pot constitui acum baza unui ‘proces legal’. In felul acesta ati considerat casatoria ca fiind folositoare – chiar daca motivele aflate la baza ei sunt gresite.

Casatoria este, de asemenea, incercarea vostra de a garanta ca nu veti avea niciodata pentru altcineva sentimentele pe care le aveti unul fata de celalalt. Sau cel putin ca nu le veti exprima niciodata cu o alta persoana in acelasi fel – si anume, pe plan sexual. Si in cele din urma, casatoria sau cum ati construit-o voi este un  mod de a spune 'Aceasta relatie este deosebita. Ea se afla deasupra tuturor celorlalte'.

Despre casatorie spuneti ca vreti sa va duca in taramul beatitudinii eterne sau, cel putin, la un anumit nivel rezonabil de pace, siguranta si fericire. Inventia numita casatorie se descurca bine in aceasta privinta la inceput, cand abia porniti sa o traiti ca experienta. Dar cu cat ramaneti mai mult in cadrul ei, cu atat mai mult ea va duce inspre directia in care spuneti ca nu vreti sa mergeti.

Pe plan mondial, aproape jumatate din oamenii care se casatoresc isi incheie casatoria prin divort (mai devreme sau mai tarziu) - iar dintre cei care raman casatoriti multi sunt dezesprant de nefericiti. 'Uniunile voastre in beatitudine' va duc la amaraciune, furie si regret. Unele – si nu putine la numar – va duc inspre o adevarata tragedie.

Iubirea nu are cerinte.  Asta o face sa fie iubire, Daca dragostea pentru celalalt impune anumite cerinte atunci nu e deloc dragoste ci o versiune contrafacuta.

In contextul casatoriei se produce un schimb de juraminte de care iubirea nu are nevoie. Voi sunteti cei care aveti nevoie de ele, deoarece nu stiti ce este iubirea. Si astfel, va faceti unul altuia promisiuni pe care dragostea adevarata nu le-ar fi cerut niciodata.

Dar puteti reface conceptul social numit casatorie astfel  incat sa nu pretinda ceea ce Iubirea nu ar pretinde niciodata, ci dimpotriva - sa declare ceea ce numai Iubirea ar putea declara. Nu distrugeti, nu renuntati la casatorie – modificati-o. Nu puneti nici un fel de limita exprimarii dragostei adevarate."

Scurta mea parere : casatoria ca si afirmare suprema a dragostei adevarate poate inflori numai intre persoane constiente. Intre persoane care isi exprima natura fiintei (iubire neingradita, eterna si libera). Nu stiu daca 1% din cupluri sunt aici (unii chiar sunt - tot respectul ! - dar multi, din 'lipsa de experienta' in cel mai bun caz, au senzatia ca deja sunt asa. Daca da, pot sa faca testul de mai sus – sa-si exprime sentimentele pe plan sexual cu alte persoane fiind casatoriti – sau in relatii serioase - (nu spuneti ca 'nu simtiti nevoia' ca asta e in cel mai bun caz naivitate daca nu ipocrizie :))) - si sa astepte reactia plina de libertate a partenerului ; daca ea nu va exista  - aproape sigur, ca la teorie suntem buni cu totii - atunci poate ca era vorba de posesivitate si ego – sau poate altceva, nu stiu…o fi alt fel de ‘iubire’…au mai vorbit si Osho si Adrian Nuta de chestia asta dar degeaba…e mult pana departe…bine, asta poate sa nu fie un test 'semnificativ' dar e ceva ce se intampla...). Restul de 99% sunt fie pe cale (putini) fie, in imensa majoritate, prinsi intr-o ‘institutie de creare a sigurantei si suferintei’ (ceea ce e un nivel, nu trebuie judecat, asa stau lucrurile, pur si simplu).

De asemenea (e doar o parere personala), consider ca o persoana ar fi indicat sa se casatoreasca daca  - are o suficienta experienta de viata si indeosebi in relatiile cu femeile (respectiv, barbatii) - isi doreste copii si a intalnit femeia potrivita (respectiv barbatul potrivit) pentru el (ea), cu aspiratii si valori morale si spirituale cat mai apropiate  - are suficiente resurse pentru a-si permite (impreuna cu sotia) sa creasca acei copii. (Apropo, eu nu indeplinesc inca nici unul din aceste criterii – asa ca nu doresc sa ma ‘incurc’ sau sa ‘incurc’ pe cineva acum :)) fix pentru acest gen de ‘relatie’ - mai incolo, da :)

Nu stiu de ce ar fi nevoie de casatorie daca cei doi nu intentioneaza sa aiba copii (cel putin pentru moment) si au deja o relatie frumoasa –sau daca cei doi cauta doar sa acumuleze experienta in relatiile cu femeile (respectiv barbatii) – caz in care mai potrivita ar fi libertatea (care, dupa cum spuneam mai sus, piere in momentul ‘inselatului’ :) - un cuvant ce nu ar trebui sa existe intr-o relatie care chipurile se bazeaza pe ‘libertate’ :) - dar aici nu e vorba de ipocrizie, doar de naivitatea umana care e fara margini :). Insa motivele pentru casatorie sunt individuale si in nici un caz nu trebuie judecate in vreun fel. Oamenii au dreptul sa-si creeze viata asa cum considera necesar pentru a fi fericiti, oricat de putin sau de mult ar tine asta….

                             (Marius Stan)

8 COMENTARII


Rodica Stoica
SCRIS LA 31/08/2011 ORA 22:30 | [www]:

Frumos subiect...dar dupa parerea mea factorul de care nu se tine seama este ca partenerii unui cuplu/relatie (fie casatorie, prietenie - desi as numi-o mai curand concubinaj, aici nu ma lansez in polemici dar prietenii adevarate intre barbati-femei, mai rar...plus ca nu despre prietenii discutam aici) noi oamenii, in general, ne schimbam, evoluam...poate chiar involuam, si de aceea odata cu noi se schimba si relatia. Nu mai putem pretinde de la acea relatie sa ramana perfect neschimbata atata vreme cat noi insine nu mai suntem aceeasi ca la inceput. Siguranta sau garantia pe care o cautam prin casatorie nu este altceva decat lipsa interioara de siguranta. Daca am fi perfect echilibrati si cu un respect de sine corespunzator n-am avea nevoie de garantiile oferite din exterior. Altfel ce mesaj dam celuilalt? "Am nevoie de tine deoarece ma simt singur/a si de aceea ma agat de tine si-ti mai agat si o ancora de gat (casatoria) ca sa fiu sigur/a ca nu-mi scapi prea usor?" Patetic! Binenteles ca de obicei partenerii unei viitoare si posibile casatorii au sentimente reciproc valabile de dorinta de dependenta si atunci contractul se incheie rapid. Mai greu este cand ideile si sentimentele, desi intre cei doi mai exista totusi dragoste, nu mai converg spre aceeasi nevoie de confirmare a stabilitatii prin celalalt. Atunci apare ruptura, separarea, neintelegerea, frustrarea. Dar o latura, de data asta foarte serioasa, a unei relatii nu este dragostea...ci adevarata iubire: cati dintre oameni sunt in stare sa iubeasca cu adevarat? Sa sesizeze ca el insusi nu mai corespunde cerintelor partenerului/partenerei sale si sa-i redea libertatea neconditionat, pur si simplu ca o expresie a unei imense iubiri? Iubirea care merita traita nu este nicidecum egoista (genul "vreau sa-mi dai stabilitatea in schimbul garantiei pe care ti-o ofer"). Iubirea altruista, si de altfel singura cu valoare reala si benefica se exprima prin: "te iubesc atat de mult incat te las sa-ti alegi calea ta, asa cum consideri ca-ti este cel mai bine, vointa mea nu conteaza, sunt in stare sa-ti recunosc nevoile, sperantele, te las sa evoluezi fara granite, ma abandonez in fata sentimentelor tale si-ti doresc tot binele din lume chiar daca nu-ti doresti sa ma mai faci partas/a la el". Cati oameni pot gandi sau actiona asa? Nu cumva un asemenea abandon ar intari de fapt relatia in cauza? Cu siguranta ca da. Si totusi daca vine totusi si o vreme a despartirii/schimbarii, inseamna ca relatia aceea si-a indeplinit menirea din planul divin, s-a finalizat dar nu mai lasa urme dureroase pentru cel asa zis "parasit". Pana la urma oricat am vrea sa ocolim concluziile general acceptate si indelung constatate, omul nu este o fiinta monogama, oricat s-ar stradui! (mai sus in articol o demonstreaza jumatatea aceea de omenire nefericita sau divortata). Ca vrea sa se minta pe sine, da!, o face cu mare maiestrie. Dar daca vrea sa fie sincer trebuie musai sa recunoasca: nu este creat sa aiba relatii cu acelasi partener, pentru toata viata. Ca exista si exceptii, da, sunt de acord, conform principiului: "exceptia intareste regula". Dar nimic mai mult!

Violeta
SCRIS LA 30/08/2011 ORA 23:19 | [www]:

Un bagaj inutil să fie și ,,personalitatea dominantă”?

Marius Stan
SCRIS LA 24/08/2011 ORA 14:50 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Pai Vero, nu ma refer la cazurile de indragostire nebuneasca de care spui, cu care sunt de acord. Insa realitatea e ca acest gen de indragostire dispare in timp la 99% din cupluri si se instaleaza 'ipocrizia' iubirii - caz in care pot face testul :)) (desi poate fi luat mai mult ca si gluma, nu e neaparat necesar :)) Tpate opiniile pot fi discutabile pentru unii si total adevarate pentru altii :))) (inclusiv Osho, Walsch, Nuta, eu sau tu :))))))

Undefinable
SCRIS LA 24/08/2011 ORA 02:00 | [www]:

Spui tu : "Daca da, pot sa faca testul de mai sus – sa-si exprime sentimentele pe plan sexual cu alte persoane fiind casatoriti – sau in relatii serioase - (nu spuneti ca 'nu simtiti nevoia' ca asta e in cel mai bun caz naivitate daca nu ipocrizie :))) - si sa astepte reactia plina de libertate a partenerului ". Spun eu: nu e vb de ipocrizie, cand esti indragostit nebuneste si adori persoana cu care esti pur si simplu nu mai ai ochi pentru altcineva, ok, poti admira frumusetea altei persoane de sex opus dar nu trezeste nimic in tine, nu-ti vine sa te culci cu ea, tu il vrei numai pe cel de care esti indragostit. Stiu ca e greu de crezut, dar asa se intampla atunci cand chiar iubesti cu adevarat. Cine n-a trait asta, nu poate sa inteleaga. Cei mai multi oameni isi inchipuie ca iubesc, dar e o iluzie; in fapt, ei traiesc pseudo-iubiri. Pana la marea intalnire(daca au noroc sa ii trazneasca asa ceva intr-o viata), care le schimba tot universul, si atunci constata ca de fapt nu au iubit niciodata pana la acel moment, ca abia acum savureaza splendoarea unei iubiri neconditionate. Parerea mea despre casatorie n-a fost niciodata una favorabila, intrucat pentru mine dragostea reprezinta un sentiment sacru si divin, un act plin de pasiune si de mister, iar a conditiona acest sentiment prin casatorie e totuna cu a-l ucide. Dar, am mari rezerve atat fata de Osho, un personaj destul de dubios, cat si fata de Walsh, alt personaj de factura cam prea new-agista pentru gustul meu. Opiniile lor in general sunt destul de discutabile, desi, recunosc, au punctat cateva idei faine (doar cateva) referitoare la casatorie/relatii. Pentru Adrian Nuta, tot respectul. Insa, intre timp, opiniile sale s-au schimbat cam la 180 de grade. Acum cativa ani credea in reincarnare, acum nu mai crede. Pe subiectul dragoste aceeasi poveste. Insusi el se mira pe blogul personal acum vreun an si ceva cum de a putut vreodata sa aiba acele opinii despre destin, dragoste, etc. Teoretic putem vorbi la infinit despre dragoste. Practic, ea nu poate fi cuprinsa in cuvinte, si foarte putini oameni au capacitatea de a iubi pana la capat. E un privilegiu, si personal nu cred ca il capeti dupa ce devii constient. Dimpotriva, e invers: iubirea transforma constiinta, ea te conduce catre "trezire", "constienta", ca sa folosesc cuvintele tale obsesive, Marius :)

Marius Stan
SCRIS LA 20/08/2011 ORA 19:49 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Dana - stii prea bine ca e adevarat, am discutat...Dar ce scriu eu aici nu e 'ultimul nivel' - ci este cel real pentru cei multi...sunt putini care ajung sa treca de asta...parerea mea :)

Dana
SCRIS LA 20/08/2011 ORA 00:20 | [www]:

E trist ce spui Marius. Tu esti trist!

Marius Stan
SCRIS LA 19/08/2011 ORA 20:22 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Violeta - asa este, se transforma intr-un 'contract' plin de 'bagaje'...dar fiecare ar avea nevoie sa reinvete cum sa se 'elibereze' si multi nu doresc de teama...Pana la urma insa, oricine e liber sa aiba relatia asa cum considera...

Violeta
SCRIS LA 17/08/2011 ORA 20:25 | [www]:

Priviți cuplurile care împlinesc 50 de ani de căsătorie. Sunt sărbătoriți în mod oficial. Ar fi interesant de văzut cum arătau când s-au căsătorit. Erau personalități distincte. Cu trecerea anilor personalitatea fiecăruia se estompează și fiecare își lasă amprenta pe felul de a fi a celuilalt. Căsătoria e privită ca un contract pentru că nu există niciodată și pentru totdeauna. Totul e o mare farsă ,,de dragul copiilor”, ,,pentru siguranța personală”, ,,pentru banii pe care i-au câștigat împreună”, ,,pentru bunurile materiale”. Nimeni nu poate spune că va fi la fel peste 50 de ani. Obișnuința poate fi însă un mod de viață comod. Poate că dacă ne-am debarasa de ,,bagajele” inutile cu care a fost încărcată căsătoria ar fi mult mai bine pentru toți. La capitolul bagaje inutile rămâne de văzut ce găsim fiecare.



Lasa un comentariu
Nume (obligatoriu)
Email (nu este public)(obligatoriu)
Website (fara http://)
Proiectul UniGarden Calea catre Succesul Personal Making the next step Ecologia mintii, trupului si spiritului

Categorii



Contacteaza-ma
Daca vrei sa ma contactezi in legatura cu articolele, in legatura cu site-ul sau pentru orice altceva iti pun la dispozitie formularul de mai jos.

[ click aici pentru formular ]


Newsletter

Prenume:

Email:



Arhiva



Link Exchange

Creative Commons License