Header image.

Iubire si libertate


Am recitit recent o ‘povestioara’ - de fapt, Osho povestind nuvela Akhari Kavita  -“Ultimul Poem” de Rabindranath Tagore.

"O tanara se indragosteste si, dupa cum se intampla in general, urmeaza sa se casatoreasca. Dar, fiind foarte bogata si educata la cele mai bune scoli, fata pune o conditie. “Ma voi casatori cu tine, insa trebuie sa-mi promiti un lucru…”

Tanarul ii spune :”Orice imi vei cere eu ma voi supune – pentru ca nu pot trai fara tine…”

Fata continua: “Mai intai asculta-mi conditia si apoi mai gandeste-te. Nu este ceva obisnuit. Nu ma voi marita cu tine decat daca-mi promiti ca nu vom locui impreuna. Stii foarte bine ca detin un domeniu foarte mare, un lac foarte frumos inconjurat de copaci si gradini minunate. Dupa ce ne vom casatori iti voi construi o casa pe malul celalalt al lacului si as dori ca tu sa locuiesti acolo.”

“Dar atunci care mai e rostul casatoriei ?” intreaba tanarul nedumerit.

Ea ii raspunde :”Mariajul nu inseamna distrugere reciproca. Asa cum eu am propriul meu spatiu, la fel vreau sa ai si tu. Uneori, cand ne vom plimba prin gradina, ne vom intalni. Sau, cine stie, poate ca ne vom intalni in timp ce facem o plimbare cu barca, pe lac, si atunci te voi invita la un ceai, sau poate ca ma vei invita tu.”

“Dar este o idee absurda” se revolta tanarul.

Atunci fata ii spune :”In cazul asta, uita complet de casatorie. Aceasta este singura idee corecta – altminteri, iubirea noastra nu va putea creste, nu se va putea inalta. Numai asa vom putea ramane permanent proaspeti si noi. Doar daca nu vom locui impreuna vom fi capabili sa nu ne privim ca pe niste bunuri care ni se cuvin. Eu vreau sa-mi pastrez libertatea de a-ti refuza oricand invitatiile, asa cum si tu trebuie sa ai aceeasi libertate, pentru ca numai intre doua libertati totale se deschide minunata floare a iubirii.”

Bineinteles, tanarul nu a inteles mesajul fetei si, in cele din urma, a renuntat la ideea de a se mai casatori cu ea."

Frumos, nu-i asa ? Sunt extrem de curios cati oameni mai gandesc in acest fel in vremurile actuale, in societate…Intr-adevar, poate ‘casatoria la distanta’ e deplasata, insa esenta, ideea de ‘non-atasament’ ramane…

Si Osho continua : "Iubiti-va unul pe altul, insa nu transformati iubirea in incatusare. Altminteri, nu peste mult timp, chiar daca veti sta impreuna, veti fi la fel de indepartati ca stelele de pe cer. Nu transformati iubirea intr-un lucru static, ori intr-o rutina ci, mai degraba, permiteti-i sa fie o mare unduind intre sufletele voastre.

Daca veti putea trai laolalta in iubire si libertate, atunci nu veti avea nevoie de nimic altceva. Veti fi realizat exact telul pe care vi l-a daruit viata."

Fara comentarii…

                             (Marius Stan)

 

 

16 COMENTARII


Mihai
SCRIS LA 11/09/2011 ORA 02:46 | [www]:

Adevarat, libertatea.....!! Bun articol da, si asta se numeste iubire neconditionata !! Asta nu inseamna sa incepem sa ne inselam partenerul(a) !!

Andra
SCRIS LA 26/08/2010 ORA 12:18 | [www]: http://filzfina.wordpress.com

Oh da, libertate! Dincolo de sensul povestii, cred ca e vorba de a actiona conform convingerilor proprii, care de cele mai multe ori sunt compromise in cadrul unui cuplu. Depinde de cuplu, dar de cele mai multe ori, pentru cel putin unul din parteneri (usually, men), iubirea si liberatea nu fac casa comuna. Nu sunt ca doua boabe in aceeasi pastaie :D

carmina
SCRIS LA 30/10/2009 ORA 23:24 | [www]:

Tot ceea ce s-a spus aici poate fi rezumat in urmatorul adevar ;FIECARE ESTE PROPRIUL SAU STAPAN.

valentin
SCRIS LA 08/05/2009 ORA 15:51 | [www]:

Toata lumea are dreptate, insa exista o singura conditie ca acest lucru sa mearga. Sa fie facut chiar de la inceputul relatiei ... mai tarziu nu duce decat la suspiciuni si lipsa de incredere ... Imaginativa ca timp de zece ani ati stat "strans" legati unul de altul, iar mai apoi apare libertatea respectiva despre care se vorbeste (fie la propunerea unuia, fie a amandurora) ... ce credeti? au discernamantul, taria de caracter si responsabilitatea pe care le implica aceasta libertate ... eu sincer ma indoiesc. Cineva din ei minte ... sau daca nu, la un moment dat va fi cucerit de tentatii. Stii ca daca te poate lega cineva foarte puternic de un lucru sau o persoana, acel cineva esti numai tu ... nici legile, nici cutuma, nici societatea si nici macar rudele nu-ti pot impune acest lucru ... doar constiinta ta. Deci, libertatea sincera si corecta exista doar daca a fost initiala. Ulterior este ... dorinta, nu respect; minciuna, nu intelegere; fuga, nu incredere.

Marius Stan
SCRIS LA 06/05/2009 ORA 14:11 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Corect, Mihai - nu avem 'pretentia' de iubire la distanta. Probabil nici macar Tagore cand a scris poemul nu a dorit sa scoata asta in evidenta - ci, mai curand, cred eu, ideea de a nu te atasa de partener intr-atat incat sa-l 'sufoci'. Ci de a-l lasa liber si a avea incredere ca astfel relatia va functiona mai bine. (Asta neinsemnand ca libertatea acordata va rani pe unul din parteneri...). Si, intr-adevar, iubirea fara reciprocitate nu are mari sanse...

mihai
SCRIS LA 06/05/2009 ORA 10:27 | [www]:

A filozofa despre iubire este chiar o necesitate. Poate modul cum a fost pusa problema nu este pe intelesul tuturor. Ar trebui sa definim, mai intai, institutia casatoriei, cu responsabilit[tile fiecaruia. Prin intalnirea la intamplare se inlatura cel mai important lucru intr-o casnicie < comunicarea > Apoi sa definim iubirea. Daca nu exista o reciprocitate, cu timpul, se stinge. Sunt de acord cu Liliana dar, intervine si educatia si gradul de inteligenta al partenerilor. E bine sa fii liber insa ce ar spune copiii dvs daca v-ar vedea umbland goi pe strada? Inainte de revolta din '89 pe holurile universitatilor cvasitotalitatea studentelor fuma si aveau un vocabular total suburban. Acum au copii. In acest moment, ca natie, putem avea pretentie la casatorii din iubire la distanta? Sau ne ajutam reciproc zi de zi. Este adevarat, ea era foarte bogata. O zi buna!

Marius Stan
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 15:18 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Multumesc tuturor ! Ei, deci vad ca femeile sunt de acord cu libertatea - barbatii nu dau nici un semn (or fi mai gelosi hihi). Aveti dreptate - libertatea e garantia relatiei. Asta nu inseamna sa faci ce-ti trece prin cap ranindu-l pe celalalt, ci sa ai incredere ca lasand libera persoana de langa tine relatia va creste.

liliana
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 14:45 | [www]:

Eu sunt casatorita cu un barbat care ma iubeste in felul asta, ma lasa libera, de peste 16 ani.Pot sa va spun ca in acesti ani am inflorit, si am crescut spiritual enorm. O viata in libertate este cel mai bun lucru care i se poate intimpla cuiva.Am crescut intr-o familie unde presiunea era viata de zi cu zi, "ce o sa zica lumea","nu se face asta", "nu se zice asa", "e pacat" toate acestea sunt forme de presionare si incatusare a personalitatii. Singura conditie pe care ar trebuii sa o auda copii este "sa faceti totul cu iubire"si atit.

Skitten
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 12:04 | [www]:

Cred ca foarte multi oameni ajung sa-si doreasca o casatorie de teama singuratatii. In ziua de azi ne e frica sa fim singuri si atunci confundam aceasta libertate de a alege, de a fi independent cu singuratatea.

mire
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 11:46 | [www]:

Cat e de greu sa inteleaga oamenii acest lucru. Cand mai vorbesc unora, sau altora, ca si o relatie trebuie construita mi se spune ca nu situ ce-i aia pasiune si ca relatia daca nu e pasionala mai bine fara. Si tot asa ideea ca iubirea poate sa creasca odata cu trecerea timpului...se uita lumea la mine ca si cum as fi un extraterestru. Cei mai multi cred ca pentru a fi intr-o relatie sau a fi parinte nu necesita nici un efort constient si sustinut caci sunt in structura noastra.....si apoi se intreaba unde au gresit....De cele mai multe ori prea tarziu.

maria
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 09:45 | [www]:

da.Roxana...! vad/aud si eu cum multi "parteneri" se confunda , cu situatia de captivi! ...sper ca macar cei tineri sa se deschida al minte si sa invete sa asimileze corect "ingredientele" fericirii...

mya
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 09:37 | [www]:

..total de accord

Roxana
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 09:26 | [www]:

perfect adevarat...si din pacate extrem de putini inteleg cu adevarat acest lucru. Logic e ca atunci cind iubesti pe cineva sa-i oferi cel mai de pret lucru: libertatea. Abia atunci e iubire adevarata. Restul (intelegere, respect, toleranta) vin singure.... Din pacate multi oameni confunda partenerul cu un obiect pesonal, fara suflet, pe care il arunca intr-un dulap. Macar de l-ar arunca afara, sa-i redea libertatea...

maria
SCRIS LA 05/05/2009 ORA 09:24 | [www]:

da.cu totul si cu totul de acord! e foarte important sa lasi cuiva libertatea si toate "ingredientele" dar uite , ca si in istorioara lui Tagore , mai multi decat cei care stiu sa ofere toate astea, nu stiu ce sa faca cu ele!....ce trist!..... sa ai tot si sa fii "nepriceput" ,si sa fii "neinvatabil"...

Marius Stan
SCRIS LA 04/05/2009 ORA 10:05 | [www]: www.succesulpersonal.ro

Ei, da, Vero - putini gandesc astfel deoarece...putini gandesc. Majoritatea reactioneaza emotional - de fapt, se comporta ca 2 masini care vin intr-o relatie cu programarea lor trecuta si mai mult o distrug decat s-o construiasca. Si, intr-adevar, lipsa sistemului de valori e un factor important - nu doar in relatii, ci in esecul a orice in viata.

Vero
SCRIS LA 03/05/2009 ORA 14:39 | [www]:

Pai asa gandesc si eu, ca fata din poveste...dar nu prea intelege nimeni ideea, care e atat de logica, de simpla si de frumoasa. Ca sa raspund la intrebarea ta, foarte putini oameni gandesc asa, de asta avem atata ura si divorturi, sau casnicii urate, de pe urma carora sufera copii nevinovati, uneori ramanand cu traume pe viata... Dar oamenii in general isi pun foarte putine intrebari importante despre lucrurile esentiale ale vietii, si ar face orice numai sa se ascunda de ei insisi, sa evite confruntarea cu ceea ce sunt ei cu adevarat, ei fug de instrospectie, ba se mai si mint pe ei insisi... Necunoasterea lumii reale interioare si lipsa unui sistem de valori personal si unic se reflecta perfect in relatiile sentimentale.



Lasa un comentariu
Nume (obligatoriu)
Email (nu este public)(obligatoriu)
Website (fara http://)
Proiectul UniGarden Calea catre Succesul Personal Making the next step Fantana vitalitatii Iubeste-ti Unicitatea!

Categorii



Contacteaza-ma
Daca vrei sa ma contactezi in legatura cu articolele, in legatura cu site-ul sau pentru orice altceva iti pun la dispozitie formularul de mai jos.

[ click aici pentru formular ]


Newsletter

Prenume:

Email:



Arhiva



Link Exchange

Creative Commons License